Hoe verloopt het contact met scholen ? Er zijn meerdere manieren waarop kinderen bij mij in de praktijk komen.
1. Ouders melden hun kind aan.
2. scholen verwijzen een kind en ouders door.
3. een andere zorgpartner (orthopedagoog/psycholoog of bijvoorbeeld fysiotherapeut) verwijst.
Nadat ik bij het kind de visuele leerstijl heb vastgesteld, gaan we met de basissessies aan de slag en ga ik contact opnemen met school. Tijdens een gesprek op school heb ik contact met de leerkracht en de IB-er, maar soms is er ook een directeur/-trice bij het gesprek aanwezig.
In het gesprek leg ik uit hoe je kinderen met een visuele leerstijl kunt herkennen, hoe zij leren en hoe de problemen ontstaan. Daarnaast geef ik tips aan de leerkracht en IB-er over het begeleiden in de klas en overleggen we of het kind met een aantal materialen in de klas mag werken.
De contacten met de scholen verlopen goed en zijn erg prettig. Door goede samenwerking kunnen we gezamenlijk vaststellen waar de grote problemen zitten en hoe we daar vanuit de visuele leerstijl op in kunnen spelen.
Kinderen die langdurig bij mij in de praktijk komen, krijgen door dat intensieve overleg, heel gericht sturing op het probleem, vanuit zijn/haar talent. Met de materialen (schriften/boeken) van school komen de kinderen dan bij mij en benaderen we de stof vanuit de visuele leerstijl met ondersteuning van materialen.
De regio waarbinnen ik werk is zeer ruim. De grootste groep komt uit Nijkerk, Amersfoort , Hoevelaken, Putten en Zeewolde, maar ook kinderen uit Barneveld, Lunteren en Noordwijk komen bij mij in de praktijk. Van ieder kind wordt de school bezocht en regelmatig vloeien daar presentaties aan het hele team uit voort.